Konfirmaatio ja rippijuhlat

Tää on niin hieno maailma, sitä aina vaan ihmettelen. Tää on niin kaunis maailma. Minä toivon, että Luojaa sen unohda en.

Konfirmaatio

Rippikoulu ja konfirmaatio tarjoavat nuorelle mahdollisuuden pohtia elämää ja pysähtyä katsomaan missä nyt mennään. Rippikoulu päättyy konfirmaatioon, joka tarkoittaa kasteen vahvistamista. Konfirmaatio tapahtuu kirkossa. Kummit voivat konfirmaatiossa osallistua nuoren siunaamiseen seurakunnan työntekijöiden kanssa. Konfirmaatiossa koko seurakunta rukoilee nuoren puolesta. Nuoret osallistuvat ensimmäistä kertaa itsenäisesti ehtoolliselle.

Rippikoulun käynyt ja konfirmoitu seurakuntalainen

• saa oikeuden käydä itsenäisesti ehtoollisella
  • saa ryhtyä kummiksi
  • saa kirkollisen avioliittoon vihkimisen
  • saa asettua ehdolle seurakuntavaaleissa

Rippijuhlat

Rippijuhlia 15-vuotias nuori saa viettää käytyään rippikoulun. Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla. Useimmat viettävät rippijuhlia kotona, jos tilat sallivat. Kirkkoherranvirastosta voit myös kysyä rippijuhlien järjestämisestä Rymättylän seurakuntakodissa.

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippijuhlien järjestäminen