Apua ja tukea elämään

Diakoniatyön tarkoituksena Rymättylän seurakunnassa on etsiä ja auttaa heikoimmassa asemassa olevia lähimmäisiä auttamalla heitä selviytymään elämässä. Kuunteleminen on tärkeintä. Diakonia on meidän kaikkien asia.

Esimerkki tie- ja kauppakuuntelusta

Kuuntelija (tavallinen Matti Meikäläinen): Mitä kuuluu?
Satunnainen ohikulkija: Noo, ei täs mittään niin ihmeellist o!
Kuuntelija: Miten voit?
Satunnainen ohikulkija: No ei mittään, mut ku o ollu toi rinta niin pal kippiä...

(Tämän jälkeen Kuuntelijan täytyy kyetä olemaan hiljaa ja keskittyä kuuntelemaan).
Jos Satunnainen ohikulkija vastaa viimeiseen kysymykseen "ei tässä mitään, on pitänyt ilmoja", niin sitten keskustellaan ilmoista.

Keskusteluapua voit saada seurakunnan kirkkoherra Petri Siréniltä tai diakoni Irma Hauskalta. Ota rohkeasti yhteyttä!

Diakoni tavattavissa

Diakoniatyöntekijä tarjoaa henkistä, hengellistä ja taloudellista apua. Diakoniatyöntekijältä saat keskusteluapua taloudellisen avun lisäksi. Diakoniatyöntekijän apu on ilmaista eikä avun saanti edellytä seurakunnan jäsenyyttä. Toimintaa ylläpidetään kirkollisverovaroin, joten jäsenyytesi auttaa sekä sinua että muita saamaan em. palveluita.

Voit aina ottaa yhteyttä omaan seurakuntaasi. Tilanteestasi ja asian laadusta riippuen seurakunnan työntekijät voivat joko auttaa sinua suoraan, tai ohjata eteenpäin oikeisiin osoitteisiin. Diakoniatyöntekijällä on työssään vaitiolovelvollisuus. Asiasi käsitellään luottamuksellisesti. Otathan kuitenkin huomioon, että diakoniatyöntekijällä on viranomaisena velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus, mikäli siihen on perusteet. Lastensuojeluilmoitusta ei tehdä kevyin perustein. Sen sijaan papilla on ehdoton vaitiolovelvollisuus.

Mikäli tunnet jonkun, joka tarvitsisi kotikäynnin tai kaipaa keskusteluapua, voit ottaa siinäkin tapauksessa yhteyttä diakoniatyöntekijään.

Rymättylän seurakunnan diakoniatyöntekijän tukena työssä toimii mm. seurakunnan luottamushenkilöiden muodostama diakoniatyöryhmä. Diakoniatyöryhmä ei osallistu avustuspäätösten tekoon eikä diakoni keskustele työryhmän kanssa yksittäisistä asiakastapauksista.

Diakoniatyöntekijään voit ottaa yhteyttä sähköpostitse, tekstiviestillä tai soittamalla. Ota rohkeasti yhteyttä!

Irma Hauska

irma.hauska@evl.fi

040 130 8384

Huom! Emme voi ottaa vastaan vaate- tai tavaralahjoituksia. Hyväkuntoiset vaatteet ja tavarat voi viedä esimerkiksi Naantalin seurakuntakeskuksen kirppikselle (Piispantie 2), auki ma, ti, to klo 10-14 ja ke klo 10-18.

Lahjoitukset: Mikäli haluat lahjoittaa seurakunnan vähävaraisille (diakoniatyön avustuksiin), alla tiedot:

Naantalin seurakuntayhtymä

tilinumero: FI02 5284 0220 0107 93

Viesti: Rymättylä/diakonia

Lämmin kiitos lahjoituksestasi!

Kuoleman koskettaminen paljastaa elämän rajallisuuden. Omien läheisten lisäksi tukea antaa myös seurakunta.

Kuoleman jälkeen on toivoa

Kirkko tarjoaa luottamuksellista keskusteluapua puhelimessa ja verkossa, missä tahansa. Voit ottaa yhteyttä myös omaan seurakuntaasi.

Keskusteluapua eri elämäntilanteisiin

Parisuhteen pieniin tai isoihin huoliin kannattaa hakea rohkeasti apua. Seurakuntien perheasiain neuvottelukeskukset tarjoavat apua eri puolilla Suomea.

Hae apua parisuhdeongelmiin

Yksinäinen ihminen istuu kalliolla meren rannalla lila sateenvarjo  kädessään.