Hautajaiset

Suo mun ottaa isänkädestäsi
päivä vain ja hetki kerrallaan,
kunnes johdat minut kädelläsi
riemun maahan, päivään kirkkaimpaan.

Osanotto surun keskelle.

Hautajaiset tarjoavat yhteisen hetken surra, muistella ja siunata läheinen haudan lepoon. Yhteisestä ajasta kiitollisena voidaan saattaa läheinen viimeiselle matkalle. Poisnukkunutta läheistä voi hyvästellä tutuin virsin ja raamatunkohdin. Yhteisessä rukouksessa pyydetään voimaa kaipaukseen ja suruun.

Hautajaiset Rymättylän seurakunnassa

Rymättylän seurakunnassa järjestetään hautajaisia pääsääntöisesti lauantaisin. Voit sopia hautajaisten ajankohdasta ottamalla yhteyttä kirkkoherranvirastoon tai suoraan kirkkoherraan.

Kirkkoherranvirastossa voit sopia myös muistotilaisuuden järjestämisestä seurakuntakodissa. Myös paikalliset hautaustoimistot auttavat hautajaisten järjestämisessä.

Rymättylän eläkeläisten Akkain käsityökerho kutoo leskenhuiveja ja leskimiehille villasukkia seurakunnan kautta jaettavaksi leskille. Näin Rymättylän seurakunta yhdessä Akkain käsityökerhon kanssa tahtoo muistaa puolisonsa menettäneitä.

Rukoileva enkeli taustalla kynttilä

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Kuoleman koskettaminen paljastaa elämän rajallisuuden. Omien läheisten lisäksi tukea antaa myös seurakunta.

Kuoleman jälkeen on toivoa

Suru on luonnollinen tapa kohdata menetys. Samalla myös oman elämän rajallisuus tulee vastaan. Hautajaiset on omaisille tärkeä hetki suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen.

Omaisen tunteet ja surutyö

Mieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat. Tukea vaikeaan tilanteeseen saa esimerkiksi seurakunnan diakoniatyötekijöiltä tai papeilta.

Apua elämän kriiseihin