Avioliittoon vihkiminen

"Rakkaus on kärsivällinen, rakkaus on lempeä." (1. Kor. 13:4

Onnea ja siunausta tulevaan hääpäivään.

Kirkollisessa avioliittoon vihkimisessä keskeistä on siunauksen pyytäminen. Vihittävät jättävät toinen toisensa ja yhteisen liittonsa Jumalan huolenpitoon. Ilmaistessaan tahtonsa rakastaa toinen toistaan vihittävät sitoutuvat avioliittoon ja siihen, että tekevät parhaansa, jotta kumpikin voisi olla siinä onnellinen.

Vihkiminen Rymättylän seurakunnassa

Hääjuhla alkaa avioliittoon vihkimisellä tavallisesti kirkossa. Hääparin toiveesta voidaan sopia myös muu vihkipaikka, esim. koti. Vihkiajasta voit sopia soittamalla kirkkoherranvirastoon, ota yhteyttä.

Ohjeita vihkimiseen Rymättylän kirkossa

1. Alttaripöydällä on seurakunnan puolesta kukat.
  2. Muita kukkia tai koristeita voi itse laittaa, mutta niiden paikoista tulee keskustella seurakuntamestarin kanssa.
  3. Muissakin kysymyksissä kirkkotilaa koskien voi kääntyä seurakuntamestarien puoleen.
  4. Kirkossa sisällä ei saa heittää ruusun terälehtiä tai muuta roskaavaa.
  5. Kirkon pihalla voi heittää ruusun terälehtiä (ei silkkikukkien), kauraa tai muita jyviä (ei riisiä) . Ei saa heittää mitään maatumatonta ja vaikeasti poistettavaa roskaa.
  6. Heitettävät jaetaan vieraille vasta poistuttaessa, kirkon ulko-ovella tai kirkon ulkopuolella.

Kukkakimpun päällä sormukset

Ennen vihkimistä avioliiton esteet on tutkittava. Sillä varmistetaan, että avioliitto on lain mukaan sallittu, ja pari voi mennä naimisiin. Esteiden tutkinnan voi hoitaa ev.lut.kirkon asiointipalvelussa.

Avioliiton esteiden tutkinta ja esteettömyystodistus

Vihki- eli toimituskeskustelussa keskustellaan papin kanssa avioliiton merkityksestä, vihkimisen kulusta ja vihkikaavan yksityiskohdista. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake ja sovitaan mahdollisista kuulutuksista.

Vihki- eli toimituskeskustelu

Kirkkohäissä pyydetään siunausta avioliitolle. Pari lupautuu naimisiin mennessään rakastamaan toisiaan myös vaikeina aikoina. Vihkimisessä tulee olla läsnä vähintään kaksi todistajaa. Pappi huolehtii vihkimisen kulusta.

Vihkimisen kulku

Mikäli avioliittonne on solmittu aiemmin Digi- ja väestötietovirastossa, se voidaan siunata kirkossa tai muussa toivomassanne paikassa. Avioliiton siunaaminen muistuttaa hyvin paljon kirkollista vihkimistä. Mutta nyt siunausta pyydetään jo solmitulle avioliitolle.

Avioliiton siunaaminen

Vihkiminen voi olla pienimuotoinen, intiimi tilaisuus, ja se voidaan toteuttaa myös muussa tilassa kuin kirkossa. Yhtä lailla kirkko saa täyttyä häävieraista ja perinteistä. Tähän on koottu käytännön asioita, jotka on hyvä huomioida, kun alatte suunnitella kirkkohäitä.

Häätavat kirkossa